World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Morethan 100 staff accuse BBC of pro-lsrae
bias over Gaza genocide

Jean Shaoul
12 November 2024

More than 100 of the British Broadcasting Corporation’s
(BBC) staff have accused the state broadcaster of pro-lsragl
bias in its coverage of the Gaza war, in an open letter first
seen by the Independent newspaper.

The letter, signed by more than 230 figures in the UK’s
media industry, writers and academia, said the public
broadcaster had failed to provide “fair and accurate”
coverage of the conflict and demanded it “recommit to
fairness, accuracy and impartiality”. It was sent to the
BBC' s director general, Tim Davie.

The 101 BBC staff who signed the letter did so
anonymously, with one telling the Independent that “so
many of us feel paralysed by levels of fear.” They added:
“Colleagues have left the BBC in recent months because
they just don't believe our reporting on Isragl and Palestine
is honest.”

Signatories included Baroness Sayeeda Warsi, a Mudlim
member of the House of Lords and member of the
Conservative Party; historian William Dalrymple; actress
Juliet Stevenson; Dr. Catherine Happer, a senior lecturer in
sociology and director of media at the University of
Glasgow; Rizwana Hamid, director at the Centre for Media
Monitoring; broadcaster John Nicolson; and Guardian
columnist Owen Jones.

They said that the BBC must “robustly challenge Isradli
government and military representatives in al interviews,”
called on the BBC to report “without fear or favour” and to
make new editorial commitments, including “reiterating that
Israel does not give external journalists access to Gaza;
making it clear when there is insufficient evidence to back
up Israeli claims; making clear where lIsragl is the
perpetrator in article headlines, and including regular
historical context predating October 2023.”

“The consegquences of inadequate coverage are significant.
Every television report, article and radio interview that has
failed to robustly challenge Israeli claims has systematically
dehumanised Palestinians,” they said. The signatories gave
the example of a “dehumanizing and misleading headline”
relating to Isragl’s killing of 6-year-old Hind Raab last

January. The BBC headline read, “Hind Rajab, 6, found
dead in Gaza days after phone calls for help.” But as the
letter explained, “This was not an act of God. The
perpetrator, Isragl, should have been in the headline, and it
should have been clear that she waskilled.”

Another anonymous BBC staff member told the
Independent, “Palestinians are aways treated as an
unreliable source and we constantly give Isragl’s version of
events primacy despite the IDF's (Israel Defense Forces)
well-documented track record of lying. “We often seem to
prefer to leave Isragl out of the headline if at all possible or
cast doubt on who could be to blame for airstrikes. “The
verification level expected for anything related to Gaza
hugely outweighs what is the norm for other countries.”

The newspaper cited another as saying they were “losing
faith in the organisation [they] work for,” having seen a
“huge disparity” in the BBC's approach towards Israel.
They added: “1 genuinely care about the future of the BBC,
and every day | see that we are losing the trust of audiences
across the world. People are going elsewhere to find the
reality of what is happening because we are simply not
giving it to them.”

Staff pointed the BBC's failure to live broadcast South
Africa's genocide case against Israd at the Internationa
Court of Justice on January 11, while live broadcasting
Israel’ s defence the following day.

The journalists stressed the BBC's “high level of trust” as
a taxpayer-funded public broadcaster, warning that its Gaza
war coverage could undermine its “impartiality” and puts its
“independence at serious risk”.

While the letter focused on the BBC, it also drew attention
to shortcomings in other media outlets including ITV and
Sky. The corporate media consistently plays down Israel’s
perpetration of war crimes and crimes against humanity.
Their journaists refer to the “humanitarian crisis’ in Gaza
without laying responsibility for it at Israel’s feet. At the
same time, they constantly refer to the Hamas-led October 7
attack that led to the deaths of 1,200 Israglis, as though that
justified the killing of more than 43,000 Palestinians, the

© World Socialist Web Site



majority of whom are women and children killed in their
homes and places of shelter from Israegli bombing. They
never reference the Zionist state's 75 years of brutal
suppression of the Palestinians as the context for the attack.
Insofar as the mainstream media and the BBC mention the
words “genocide,” “war crimes’ or “crimes against
humanity,” they do so in relation to Hamas rather than
Isradl.

This is not the first time the BBC's coverage of Israel’s
USfinanced and directed war of annihilation of the
Palestinians in Gaza has been criticized. In November last
year, just weeks after the start of the war, eight of the BBC's
UK-based journalists wrote to Al Jazeera, saying the BBC
was guilty of a“double standard in how civilians are seen.”
Israel’s war crimes went unreported while the BBC was
“unflinching” in its reporting of aleged Russian war crimes
in Ukraine. “This organisation doesn’t represent us,” one of
the co-writers told Al Jazeera. “For me, and definitely for
other people of colour, we can see blatantly that certain
civilian lives are considered more worthy than others—that
there is some sort of hierarchy at play.”

In September, the Guardian alleged that some insiders at
the Disaster Emergency Committee (DEC)—an umbrella
organisation made up of 15 leading aid charities including
Save the Children, ActionAid and Tearfund—as well as the
BBC and aid agencies had accused the BBC of “blocking”
DEC's request to air a maor fundraising appeal for
humanitarian aid for Gaza because it feared a backlash from
supporters of Israel’s war against the Palestinians. In the
event, the BBC did agree to broadcast the appeal.

In 2009, the BBC was the only terrestrial broadcaster in
the United Kingdom to refuse to air DEC's appeal for
humanitarian aid for the Palestinians in Gaza. The BBC's
then Director General Mark Thompson claimed that airing
the DEC appeal would put the corporation’s “impartiality”
at risk by giving the impression the BBC was “backing one
side” over the other. In 2006, the corporation used the same
pretext of maintaining impartiality in relation to an appeal
for aid to Lebanon following the Israeli war against
Hezbollah in which hundreds of civilians died and much of
the country’ sinfrastructure was destroyed.

That the state broadcaster supports Israel’s barbarity
should come as no surprise. The British government is
complicit in Isragl’s genocidal war against the Palestinians,
supplying the Zionist state with the weaponry and
intelligence to carry out its attacks and stacks the BBC's
board with its supporters. In 2021, Boris Johnson's
Conservative government appointed Sir Robbie Gibb, a
journalist, political advisor and a self-declared Thatcherite
Conservative, to serve as a non-executive director on the
BBC's board because of his implacable opposition to the

public broadcaster and its supposed “liberal” bias.

In 2020, Gibb headed a consortium to buy out the Jewish
Chronicle (JC) when the loss-making paper was at risk of
closing. As the sole director and owner of Jewish Chronicle
Media, now turned into a charitable trust, he refused to say
where the £3.5 million loan—now written off—for the
takeover came from. He sits on the key committee looking at
editorial standards at the BBC, whose coverage of
I srael/Palestine he lambasts as “ biased” against Israel.

His editor at the JC, Jake Wallis Simons, is a bitter critic
of the BBC's reporting of the war. Two months ago, the
paper was exposed as a mouthpiece for Isragli Prime
Minister Benjamin Netanyahu, publishing fake news by a
fake journaist that formed the basis for his attempts to
massage the news in his favour that are now the subject of
scandals within Isragl. In an extraordinary intervention even
before the start of Israel’s October war on Gaza, Gibb tried
to impose an “impartiaity review” in relation to BBC's
coverage of the Israel-Palestine conflict. Despite calls for
him to resign his position, Gibb has refused to stand down.

In April last year, Richard Sharp, a banker and Tory donor,
resigned as BBC chair after he was found to have breached
the rules on public appointments by failing to declare his
role in securing a secret £800,000 loan for Boris Johnson,
creating a “ potential perceived conflict of interest.” Johnson,
when he was prime minister, had personally approved
Sharp’s appointment as BBC chair, with the recruitment
panel informed that Sharp was the only candidate whom the
government would support.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

