
World Socialist Web Site wsws.org

Meta Platforms and YouTube ban RT
worldwide
Kevin Reed
17 September 2024

   Meta Platforms—the owner of Facebook, WhatsApp
and Instagram—announced on Monday that it was
banning Russian state media outlets such as Russia
Today (RT) from its social media properties, claiming
that the organizations have engaged in covert online
interference operations.
   In a statement, Meta said, “After careful
consideration, we expanded our ongoing enforcement
against Russian state media outlets. Rossiya Segodnya,
RT and other related entities are now banned from our
apps globally for foreign interference activity.”
   The $1.36 trillion corporation based in Menlo Park,
California did not provide any details or evidence of its
allegations. At the time of the Meta ban, RT had 7.2
million followers on Facebook and one million
followers on Instagram.
   In a news release, RT newsreader Eunan O’Neill said
the broadcaster, “and Russia as a whole denies the
accusations that have been coming en masse against
this channel and others in the past number of days.”
   RT (Rossiya Segodnya in Russian), is an international
news network funded by the Russian government. It
operates as a multilingual service with paid television
and free over-the-air channels in five languages and
online content in Russian, English, Spanish, French,
German, Arabic, Portuguese and Serbian. RT is a brand
of TV-Novosti which was founded by the Russian state-
owned news agency RIA Novosti in April 2005.
   On Tuesday, YouTube—the video platform owned by
Google-parent Alphabet—announced it had removed
“over 230 channels affiliated with AVO TV Novosti.”
YouTube said it had previously blocked the Russian
state-sponsored news channels globally and prevented
viewers from watching the 230 channels that it has now
terminated. YouTube also stated it deleted the Russian-
based channels in compliance with US government

sanctions.
   The Meta and YouTube censorship follows the
announcement by US Secretary of State Antony
Blinken on Friday of new sanctions against Rossiya
Segodnya and TV-Novosti. The sanctions allege that
entities such as RT are being deployed by the Kremlin
to conduct cyber-intelligence and covert influence
operations across the globe and to assist Russia’s war
in Ukraine.
   In a statement, Blinken claimed that new information
showed that the Russian media organizations, “are no
longer merely fire hoses of Russian propaganda and
disinformation. They are engaged in covert influence
activities aimed at undermining American elections and
democracies, functioning like a de facto arm of
Russia’s intelligence apparatus.”
   The State Department said the sanctions, which
follow last week’s Treasury Department actions against
10 top RT executives and its designation of RT as a
“foreign mission,” are not an action against the state
outlet for the content of its reporting but aimed at its
“covert influence campaigns.”
   A State Department “fact sheet” issued on Friday,
which is full of typical hypocritical assertions from
representatives of American imperialism, claimed the
US “supports the free flow of information,” and
“always stands for freedom of expression, including for
those with whom we disagree.”
   On September 4, the US Justice Department indicted
two Russian nationals, Kostiantyn Kalashnikov, 31, and
Elena Afanasyeva, 27, on charges of “conspiracy to
violate the Foreign Agents Registration Act (FARA)
and conspiracy to commit money laundering was
unsealed today in the Southern District of New York.”
   The indictment claims that right-wing social media
influencers—such as Lauren Chen, Tim Pool, Benny

© World Socialist Web Site



Johnson, and Dave Rubin—were duped by a US-based
media company, which was later revealed to be Tenet
Media, to promote content and “narratives and themes”
that were supported by the Kremlin. The charges state
that over the past year, “RT and its employees,
including Kalashnikov and Afanasyeva, deployed
nearly $10 million to covertly finance and direct a
Tennessee-based online content creation company.”
   Attorney General Merrick B. Garland said, “The
Justice Department will not tolerate attempts by an
authoritarian regime to exploit our country’s free
exchange of ideas in order to covertly further its own
propaganda efforts, and our investigation into this
matter remains ongoing.”
   Of course, the US government itself runs the world’s
largest propaganda and covert influence operation
through state-sponsored media organizations and NSA
and CIA malign activities in countries around the
globe.
   The stepped up censorship campaign against Russian
state media is connected to the intensification of the US-
NATO backed war against the Putin regime in Ukraine,
which has now been underway for 31 months and
caused hundreds of thousands of casualties. It is also
part of the crackdown on protests and college campuses
 aimed at silencing opposition to war and the Israeli
genocide in Gaza.
   Central to the censorship drive against RT is the
effort to bolster the Biden administration’s narrative
about the Russia-Ukraine war. Behind references to
RT’s “global malign activities,” including “the use of
cyber capabilities for influence and covert activities,” is
the US government’s fear of increasing public
opposition to the war both within the US and around
the world.

   The online censorship and crackdown on political
speech within the US also takes place within the
context of the final two months before the presidential
elections. The recent developments concerning Kremlin-
based media sources shows that the Democratic Party,
in particular, is relaunching the anti-Russian
interference campaign that it mounted in the aftermath
of the 2016 election, which was won by Donald Trump.
   Speaking to Rachel Maddow on MSNBC on Monday,
former first lady and Democratic Party nominee for
president in 2016, Hillary Clinton, called for the

criminal prosecution of Americans who speak publicly
against the US-NATO war with Russia in Ukraine.
   Clinton applauded the prosecutions by the Justice
Department and sanctions by the State Department
against Russian media outlets. She said, “They are
using Americans, both those who are witting and
willing and those who are unwitting, and are just so
surprised they’re getting, you know, $400,000 a week
or $100,000 a podcast to parrot Kremlin propaganda.” 
   Clinton said that Republican chairs of Congressional
Intelligence Committee and the Foreign Affairs
Committee, “and other Republicans who are currently
in office have said that Republicans go to the floor of
the Congress, and they parrot Russian talking points.”
   She went on to say that it was important to indict the
Russians, however it is unlikely, except in a very few
cases, that they will ever stand trial in the US, “But I
also think there are Americans who are engaged in this
kind of propaganda. And whether they should be
civilly, or even in some cases criminally charged is
something that would be a better deterrence … we need
to uncover all of the connections … we are not going to
let adversaries, whether it is Russia, China, Iran or
anybody else, basically try to influence Americans as to
how we should vote in picking our leaders.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

/en/articles/2024/09/17/tjdo-s17.html
http://www.tcpdf.org

