World Socialist Web Site

WSWS.0rg

| nter national censorship mounted against
Russian state-affiliated media outlets

Kevin Reed
4 March 2022

In recent days, censorship measures have been taken
by the European Union (EU), tech and socia media
platforms and streaming services internationally against
media sources with connections to the Russian
government.

On Wednesday, the EU put into effect a ban on the
Russian state media outlets RT and Sputnik that had
been announced on Sunday. The sanctions impact both
the traditional broadcast signals and all affiliated online
platforms and mobile apps.

EU media regulators will be monitoring compliance
with the ban across all 28 countries with the risk of
fines being imposed on any providers found to be
continuing to distribute the media content.

RT is an international television network funded by
the Russian government. It operates pay television or
free-to-air channels directed to audiences outside of
Russia, including content on the internet in English,
Spanish, French, German, Arabic and Russian. Sputnik,
formerly called Voice of Russiag, is a state-run news
agency and radio broadcast service.

On Sunday, European Commission President Ursula
von der Leyen said, “We will ban the Kremlin’s media
machine in the EU. The state-owned Russia Today and
Sputnik, and their subsidiaries, will no longer be able to
spread their liesto justify Putin’swar.”

On Tuesday, the satellite TV and streaming service
DirecTV announced it was dropping RT from its roster
of television programs “effective immediately.” The
TV provider, which is owned by the media
conglomerate AT&T, said that the decision was an
acceleration of “this year’'s contract expiration
timeline” which was aready under review and set to
expire later thisyear.

On Thursday, a report on CNN Business said RT
America was shutting down operations and laying off

most of its staff. According to a memo obtained by the
cable news network, the production company behind
RT America was ceasing production at its locations in
New York, Miami, Los Angeles and Washington D.C.,
“as aresult of unforeseen business interruption events.”

Misha Solodovnikov, the general manager of T&R
Productions, told staff members that the layoffs were
permanent. CNN Business said that DirecTV dropping
the channel, one of two major TV providers that carried
RT, dealt “amajor financial blow to the network.”

Additionally, the streaming video content hardware
provider Roku announced on Wednesday that it banned
RT and Sputnik from its channel store worldwide, after
initially removing them in Europe only.

A report on RT included a statement from deputy
editor-in-chief Anna Belkina who condemned the
decision and said critics of the outlet had not “pointed
to a single example, a single grain of evidence that
what RT has reported over these days, and continues to
report, isnot true.”

The EU decision came after a statement issued by
Mykhailo Fedorov, vice prime minister of Ukraine,
who tweeted on February 26 that he had contacted
YouTube “to block the propagandist Russian
channels—such as Russia 24, TASS, RIA Novosti” and
claiming they were full of “poisonouslies.”

On Tuesday the most popular social media platforms
YouTube, Facebook and TikTok aso banned RT and
Sputnik in Europe. A statement from Google Europe
(owner of YouTube) on Twitter, said, “Due to the
ongoing war in Ukraine, we're blocking YouTube
channels connected to RT and Sputnik across Europe,
effective immediately.”

Facebook’s Nick Clegg, president of global affairs,
tweeted on Monday, “We have received requests from
a number of Governments and the EU to take further

© World Socialist Web Site



steps in relation to Russian state-controlled media
Given the exceptiona nature of the current situation,
we will be restricting access to RT and Sputnik across
the EU at thistime.”

According to a report in the Washington Post,
Facebook had reported late Sunday that it had
“disrupted a Russian disinformation operation targeting
Ukraine, one of the first official confirmations of such a
campaign since the invasion of Ukraine last week” and
that it blocked a hacking group that “attempted to
compromise the accounts of prominent Ukrainians.”

On Tuesday, Apple announced that it was removing
RT and Sputnik from its app store around the world
except for Russia. The censorship measures were taken
along with Apple stopping the sales of its products
through the Apple Store in Russia, as well as limiting
its Apple Pay and other services.

An Apple representative told CNBC, “We have taken
anumber of actionsin responseto theinvasion. ... [we]
have disabled both traffic and live incidents in Apple
Maps in Ukraine as a safety and precautionary measure
for Ukrainian citizens.”

TikTok confirmed to the Post on Monday its decision
to ban the Russian outlets in the EU. Twitter announced
on Monday that it was adding labels and reducing
visibility for tweets containing content from the RT and
Sputnik sites.

A label on a link from RT posted on Twitter
displayed a message that said, “Stay Informed: This
tweet links to a Russia state-affiliated media website”
and includes alink to “Find out more.” Clicking on the
link goes to a Twitter Help Center page that explains its
“government and state-affiliated media account labels’
policy.

Twitter said the labels would be applied
automatically to tweets with a URL from a designated
state-affiliated media website and will reduce visibility
of these tweets by not recommending them to users and
taking them out of the “Top Search” function. Twitter
aso said it would be adding additional state-backed
media outlets from other countries in the coming
weeks.

On Tuesday the Russian government-backed
documentary film company Redfish said its pages had
been banned in Europe. In a tweet, the anti-capitalist
media company posted, “YouTube just banned our
page within Europe. |G (Instagram) has aso shadow-

banned our account, and we expect a full ban on all
platforms soon. But remember how it ended last time
for totalitarianism in Europe.” Shadow-banning is the
practice of an online or socia media platform of
partially blocking user content from some areas of the
community.

There have been other recent acts of online
censorship of left-wing and anti-war views, such as
Spotify’s removal of a“Moment of Clarity” podcast by
L ee Camp. Camp, who has noted the correspondence of
the invasion of Ukraine by the Putin regime and the
numerous aggressive wars by US imperialism over
recent decades, tweeted, “My podcast ‘Moment of
Clarity’ has been removed from @Spotify. Let it be
known—you can do anti-women, anti-trans or racist
content on Spotify but you can’'t be anti-war. That’s
not allowed.”

Camp also tweeted, “So once everything except US
pro-war propaganda has been banned from TV &
internet, will you feel safe then? Will everything be
better then?’

The banning of Russian media sources has also won
the approval of Senator Mark R. Warner (Democrat,
Virginia), who has long pressured the tech industry to
restrict Russian government-backed publishers as a
means of increasing censorship across the Internet.

During a Post Live event on Monday, Warner, who is
the chair of the Senate Intelligence Committee, praised
the steps taken to demonetize Russian state media but
said the war in Ukraine underscored the need for more
regulation of social media in the United States. “We
need some rules of the road going forward. Whether
it's in peace or war, these companies have unparalleled
power,” he said.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


https://twitter.com/Spotify
http://www.tcpdf.org

