
World Socialist Web Site wsws.org

The Guardian attack on Assange exposed as
politically-motivated fabrication
James Cogan
6 December 2018

   Last week’s sensationalist allegation by the Guardian
newspaper, that WikiLeaks publisher Julian Assange met
with Paul Manafort, American political lobbyist and one-
time campaign manager for Donald Trump, has been
exposed as a politically-motivated tissue of lies.
   The online article was presented as being co-authored by
Luke Harding and Dan Collyns. Harding has written a
number of pieces seeking to paint Assange as an accomplice
in a Russian government conspiracy to ensure that
Democratic Party candidate Hillary Clinton lost the 2016 US
presidential election to Donald Trump.
   In the print edition of the Guardian, however, it was also
credited to Fernando Villavicencio, an Ecuadorian journalist.
He has previously been accused of fabricating stories against
former President Rafael Correa, whose government granted
Assange political asylum in the country’s embassy in
London in 2012.
   The article alleged that Julian Assange held meetings with
Manafort in the Ecuadorian embassy in London in 2013,
2015 and March 2016. The claim was then widely reported
internationally as another “smoking gun” to “prove” that
WikiLeaks worked with Russian intelligence to hack
Democratic National Committee (DNC) and Democratic
Party emails and then collaborated with Trump-linked
figures to publish them, beginning July 22, 2016, and
undermine Clinton.
   The Guardian’s assertions have been totally discredited.
There is no evidence that any meetings took place between
Assange and Manafort.
   As well as denials by both WikiLeaks and Manafort and
their threats of legal action against the newspaper, the claim
was rejected as nonsense by Fidel Narváez, Ecuador’s
counsel, then first secretary, at the London embassy from
2010 to the start of 2018.
   In an interview with the Canary news site, Narváez
rejected the Guardian’s insistent claims that Manafort’s
visits had taken place, despite there being no record in the
official embassy entrance log.
   He stated: “It is impossible for any visitor to enter the

embassy without going through very strict protocols and
leaving a clear record: obtaining written approval from the
ambassador, registering with security personnel, and leaving
a copy of ID.
   “The embassy is the most surveilled on Earth; not only are
there cameras positioned on neighbouring buildings
recording every visitor, but inside the building every
movement is recorded with CCTV cameras, 24/7. In fact,
security personnel have always spied on Julian and his
visitors. It is simply not possible that Manafort visited the
embassy.”
   Paul Fahri wrote in the Washington Post on December 4
that “the Guardian’s bombshell looks as though it could be a
dud. No other news organisation has been able to
corroborate the Guardian’s reporting.”
   The Guardian, however, has not retracted its allegations.
Nor have the vast majority of newspapers and television
news stations which repeated them condemned the
fabrication. The article has served its intended scurrilous
purpose. It has lent credibility to the hysterical campaign by
the American intelligence agencies and Democratic Party
establishment to portray the US as the victim of nefarious
Russian-WikiLeaks “interference.”
   Amid unprecedented social tensions and an upsurge in the
international class struggle, the allegations of Russian
“meddling” have provided the pretext for state-dictated
censorship of left-wing and oppositional views by major
Internet companies such as Google and Facebook. In the US,
the claims have been used by the military-intelligence
apparatus to pressure the Trump administration into adopting
an ever more bellicose foreign policy against Russia.
   The attempt to implicate WikiLeaks in a Russian plot has
no less anti-democratic motives. It is aimed at justifying the
prosecution of Julian Assange on charges of “conspiracy”
with a foreign power to manipulate the outcome of the 2016
election, rather than the sealed charges of espionage that
were filed against him in late 2010, after WikiLeaks
published documents that exposed US war crimes in Iraq
and Afghanistan and international diplomatic intrigues.

© World Socialist Web Site



   The establishment media like the Guardian has self-
interested concerns over any prosecution of Assange for
publishing these whistleblower leaks. In 2010, newspapers
such as the New York Times, the Guardian, Der Spiegel, Le
Monde and El País eagerly worked with WikiLeaks to
publish the explosive information leaked by Chelsea,
formerly Bradley, Manning. Moreover, virtually every major
newspaper and television news outlet regularly publishes
confidential information provided by unnamed sources
within the government, military or corporations.
   At the same time, the Guardian, New York Times and other
publications have proven they are more than willing to
collaborate with the US state apparatus in its vendetta to
destroy WikiLeaks. They view all independent and critical
publications as a threat to their immediate profits, as well as
to the corporate oligarchy and imperialist agenda that they
serve.
   For years, the media effort to discredit WikiLeaks was
conducted via the slander that Assange had to “answer”
fabricated claims he had committed sexual assault in
Sweden.
   After the publication of the leaked Democratic Party
emails in July 2016, the media attack on Assange shifted.
From that point, the media began its accusations that he was
working with Russia to assist the campaign of Donald
Trump.
   In fact, the publication of the emails exposed the
underhanded, pro-big business and militarist character of
Clinton’s bid for the presidency and the fraud of her claim
to be a “progressive” alternative to Trump.
   The information made available by WikiLeaks, regardless
of its source, made clear that the “choice” between Clinton
and Trump in the 2016 election was, as Assange stated, like
choosing between “gonorrhoea or syphilis.” The
newsworthiness and truthfulness of the leaks was reflected
in the fact that their content was reported by most news
outlets around the world.
   WikiLeaks has denied that it obtained the information
from Russian sources. Craig Murray, a former whistleblower
in Britain, stated in 2016 that he knew the source was
Democratic Party staff who were outraged over ithe
leadership’s efforts on behalf of Clinton to undermine left-
posturing candidate Bernie Sanders.
   Nevertheless, the allegation of a plot involving the Putin
regime, WikiLeaks and figures associated with Trump has
been at the centre of the investigation into the outcome of
the 2016 election by special counsel and former FBI director
Robert Mueller.
   Mueller has spent months trying to establish that Assange
coordinated the publication of the Democratic emails with
right-wing political operator and one-time Trump adviser

Roger Stone.
   Stone boasted in August 2016—by which time he had been
dismissed from Trump’s campaign—that he had contact with
Julian Assange. He has publicly admitted this claim was an
“exaggeration” to boost his credentials.
   In an interview on the weekend with ABC in the US, Stone
was asked whether it was true that he had never spoken with
Julian Assange. “That is absolutely correct. I turned over
one direct message to the House Intelligence Committee
between the flack [spokesperson] for WikiLeaks and I, in
which he essentially brushed me off ... No, I had no contact
with Assange,” he said.
   The Mueller investigation has uncovered no evidence to
suggest otherwise. In a blaze of media publicity, the special
counsel has interrogated a number of people connected with
Stone and revealed nothing more than that the right-wing
operator speculated, after WikiLeaks published the first
batch of emails, about what other information it had and
when it might release it.
   Despite the shameless character of the attempt to demonise
and criminalise WikiLeaks, an array of trade union, Green
and pseudo-left organisations internationally have fully
aligned with the persecution of Assange. From the
Democratic Socialists of America and the New Anti-
capitalist Party (NPA) in France, to the Greens Party and
Socialist Alternative in Australia, they maintain a complicit
silence on every sordid twist and turn in the state and media
effort to railroad him into a prison cell, or worse.
   The only social force that will defend Assange is the
international working class. It must be mobilised in the fight
to secure his unconditional right to leave the Ecuadorian
embassy in London, with guaranteed protection from any
prosecution by the US government. On December 16, the
Socialist Equality Party in Australia will be livestreaming on
Facebook a public meeting in Sydney to discuss taking
forward this perspective.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

