
World Socialist Web Site wsws.org

German committee criticises television news
coverage of Ukraine
Sybille Fuchs
26 September 2014

   The supervisory committee of Germany’s ARD
public television station has criticised the station’s
coverage of developments in Ukraine. The station’s
coverage had “given the impression of bias” and
appeared to be directed against “Russia and Russian
standpoints”, the committee declares in the minutes of
its meeting of June 24, which has been published in the
online magazine Telepolis. 
   The purpose of the nine-member committee is to
represent the interests of viewers, and it has an advisory
function. It is elected by the broadcasting councils of
German states and consists of representatives from
various associations, political parties, churches and
other groups. Its current chairman is the lawyer and
banker Dr. Paul Siebertz from Bavarian Radio. Also on
the committee are the Catholic priest and journalist
Stefan Wahl, a teacher, a natural health practitioner, a
pastoral consultant and a representative of the
federation of public officials. 
   Prior to meeting, the committee had analyzed several
ARD reports on the crisis in Ukraine—a step that is
regarded as unusual. The measure was taken following
complaints from viewers about biased reporting. The
members of the panel unanimously agreed that such
criticisms were entirely justified. 
   The Advisory Council lists 10 points in which the
reporting of the ARD was inadequate. 
   It criticises the absence of any fundamental analysis
of the negotiations between the European Union (EU)
and Ukraine on the Association Agreement. It criticises
the fact that “NATO’s political and strategic
intentions” with regard to its policy of eastern
enlargement were not raised. Nor was any critical
analysis made of the legitimacy of the “so-called
Maidan council”. The same applies to the “role of the
radical nationalist forces, particularly Svoboda” and

their activities during the failure “of the agreement to
resolve the crisis in Ukraine of 21 February”. 
   The “constitutional and democratic issues” involved
in the removal of President Yanukovych and the role of
right-wing forces in his overthrow were also not
adequately investigated by the ARD. In addition, there
was no critical analysis of the role of politicians such as
Julia Tymoshenko and Vitali Klitschko. 
   The council also challenged the station’s coverage of
the secession of Crimea from Ukraine. There was no
proper investigation made of the procedure and legality
of the Crimean referendum, its international legal
status, the significance of popular participation in the
vote, and the role of historical issues and the ethnic
groups in Crimea in the secession process. 
   The criticisms raised by the committee are
devastating, and confirm the assessment of the World
Socialist Web Site, which wrote that news reportage on
German public television had “degenerated into nightly
propaganda spots”. Rather than informing the public,
the reports promoted the policy of the government,
which has played a leading role in the conflict in
Ukraine. 
   Whatever does not fit into the framework of official
propaganda is eliminated: the content of the
Association Agreement; the subordination of Ukraine
to the dictates of the EU and the International Monetary
Fund; the role of fascists in the Maidan protests; the
toppling of Yanukovych in a right-wing coup; and the
massive rejection of the new rulers in Kiev by the
Russian-speaking population in the east of the country. 
   The council cautiously refers to a “more or less
subliminal transfer of opinion by moderators and
reporters” and the selective choice of reports, “which
even in the synopsis of all ten Ukraine hotspots fail to
give a fairly comprehensive picture of the crisis itself.”

© World Socialist Web Site



In plain English, this means manipulation and
censorship. 
   Television director Tom Buhrow is reported to have
reacted in an “extremely agitated and in part irreverent”
manner to the criticism raised by the Advisory Board.
From ARD sources Telepolis learned that both Buhrow
and television director Jörg Schönborn aggressively
insisted on an editorial line to “defend Western
standpoints”. In other words, the one-sided reporting
was ordered from the highest levels. From 2002 to
2006, Buhrow was head of the ARD studios in
Washington. 
   Nothing is likely to change after the report. The
station’s deputy programme director, Thomas
Baumann, vigourously rejected the council’s charge of
biased reporting and praised the work of the station’s
“local correspondents”. 
   The reporting of the country’s second main public
station, the ZDF, is no better than that of the ARD.
Web sites have compiled the numerous complaints
from viewers detailing inaccurate and false reporting,
including deliberate omissions of important
information, selective cuts to interviews and conflicting
standpoints in the same programme. Viewers have also
criticised the lack of any comment on pictures of pro-
Ukrainian forces sporting Nazi symbols such as
swastikas, as well as and the trivialisation of the fascist
Azov battalion, which is fighting on behalf of the Kiev
government. 
   These reports make clear Germany’s public
broadcasters are being deliberately used to bombard the
population with misinformation and deception about a
war it overwhelmingly rejects.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

