
World Socialist Web Site wsws.org

US, British media keep pushing smear of
WikiLeaks founder
Patrick Martin
25 August 2010

    
   Reports appearing in the US and British press
Tuesday seem aimed at lending credence to the
politically motivated accusations of rape against
WikiLeaks founder Julian Assange, and rebutting
Assange’s claim that he is the target of a smear
campaign instigated by the Pentagon and CIA.
   Late last month WikiLeaks published 76,000 internal
US Army reports that document hundreds of illegal
killings of Afghan civilians between 2003 and the end
of 2009. The group says it is reviewing another 15,000
reports of a similar kind, in preparation for posting
them in the next few weeks.
   Swedish prosecutors filed the rape charge last Friday,
dropped it on Saturday, then revealed they were still
considering a lesser charge of sexual “molestation” (a
misdemeanor offense akin to disorderly conduct) while
continuing to defend the initial decision to charge
Assange with rape.
   Assange, an Australian citizen, has been in Sweden
most of the past month. He has been negotiating with
Swedish media and political groups on ways to defend
his organization from US government retaliation. One
local advocate of Internet freedom, the Pirate Party, has
agreed to provide additional server space for
WikiLeaks, free of charge.
   The political nature of the rape charge is evident on
its face, since it was first reported by a right-wing
Swedish tabloid, Expressen, after Assange announced
he was becoming a columnist for a Swedish daily,
Aftonbladet, in an effort to gain the protection of
Sweden’s more liberal press laws.
   Contrary to normal procedure in Sweden, the
prosecutor’s office made public both the rape charge
and the issuance of an arrest warrant for Assange. The
prosecutor involved has now been reported to the

Swedish Parliamentary Ombudsman of Justice by the
Organization for Safe Legal Proceedings, a local
watchdog group.
   A representative of the group, Johann Binninge,
pointed out at least two violations: the prosecutor filed
charges and issued an arrest warrant without ever
speaking with Assange. “When accusations come in,
prosecutors don’t even check facts before they take
coercive measures, and this is contrary to Swedish
laws,” he said. In addition, confirming the charges to
the media violates Swedish privacy laws.
   A lengthy report in the British daily newspaper the
Guardian gave numerous details about the case, clearly
derived from police and prosecution sources, describing
the two alleged victims and the circumstances in which
they claimed to have encountered Assange, including
the exact dates and time of day, but giving only first
initials instead of names. The newspaper’s account
suggests that Assange precipitated his own arrest by
refusing to be tested for HIV or other sexually
transmitted diseases after having sex with the women.
   The US television network CNN highlighted the
assertions of the attorney for the two women who were
the alleged victims of rape, denying that the US
government had anything to do with the charges against
Assange. Claes Borgstrom declared, “What I can say is
that those rumors that the Pentagon or the CIA are
supposed to be involved lack all connection with
reality.” Borgstrom said that he first met his two clients
on Monday, two days after the charges against Assange
had been withdrawn, but he refused to give any details
of the alleged assaults, other than reiterating the claim
that at least one of them constituted rape.
   CNN also reported the claim by the Swedish
authorities that they issued a warrant out of fear that
Assange might leave the country, not because of

© World Socialist Web Site



international pressure. “The prosecutor was also made
aware that the individual concerned was a foreign
national and that he was about to leave the country,” an
official chronology says.
   An even more overtly pro-Pentagon report appeared
in the New York Times, which sent its London-based
correspondent John Burns—a long-time conduit for US
government propaganda in Iraq—to Stockholm to cover
the charges against Assange. The headline gives the
gist of the article: “Plotting Doubted in WikiLeaks
Case.” It attacked the claim of Assange and supporters
of WikiLeaks that the charges are the product of a
“dirty tricks” campaign by the US government.
   While noting that charges against Assange are still
under review, the main purpose of the article was to
rebut the charges against the Pentagon and CIA, with
the declaration that “those who say they have detailed
knowledge of the case discount conspiracy theories
linking it to efforts to discredit WikiLeaks.”
   In a peculiarly circular argument, Burns writes, “the
conspiratorial view has found no backing from the
prosecutor’s office.” This is hardly a surprise: should
the reader expect that one of the participants in the
conspiracy will simply acknowledge its existence when
the New York Times rings them up?
   Like the Guardian, the Times account gives a few
more details about the two women who allegedly went
to the police with their complaints about Assange. The
source of these details could only be the police, the
prosecutor’s office, or the right-wing Swedish press,
working as their mouthpiece.
   And to top off his exoneration of the US government,
Burns ends his article with a quote from an anonymous
“close friend” of Assange, who claims that the case
arose from personal conflicts among the three people
involved, and concludes: “This wasn’t anything to do
with the Pentagon.”
   The Guardian and the New York Times were the two
daily newspapers given an advance look at the
Afghanistan war reports by Assange. Both papers,
along with the German magazine Der Spiegel, prepared
lengthy articles that were published simultaneously
with the posting of the entire repository of documents
by WikiLeaks. Their aggressive role in covering the
Assange rape story seems motivated partly by the
desire to curry favor with those in the US and British
military-intelligence establishment who may have been

offended by the initial stories—although at least in the
case of the Times, the newspaper discussed with the
Obama White House how to handle the documents.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

