World Socialist Web Site

WSWS.0rg

German secret service spieson journalists,

employs Stasi methods

Martin Kreickenbaum
19 May 2006

Germany’s secret service has systematically spied on journalists for
years. The Federal Information Service (BND) not only used its own
agents, but also other journalists who were paid to supply reports to the
secret service and shadowed colleagues who investigated the work of the
BND. The actions of the BND represent a massive assault on the
congtitutionally protected freedom of the press. Moreover, the BND,
whose activities are strictly limited to foreign intelligence matters, has
substantially exceeded its authority. The actions were ordered and covered
up at the highest government levels.

An investigation by a former judge at the Federal High Court, Gerhard
Schéfer, reported in the Siddeutsche Zeitung, raises serious criticisms of
the BND. Schéfer's 170-page report, which was submitted to the
Parliamentary Control Committee (PKG) meeting in secret last
Wednesday, details some 25 years of persistent spying on selected
journalists. In November 2005, the PKG ordered the former Federal High
Court Judge to investigate the shadowing by the BND of Erich Schmidit-
Eenboom, ajournalist and editor at the news magazine Focus.

Schéfer’s report casts a spotlight on the illegal intrigues of the BND,
which far exceed the agency’s powers, dispense with constitutional norms
and stand outside all control. Schéfer repeatedly describes the practices of
the secret service as “disproportionate” and “clearly illegal.” He identifies
ablatant “interference with press freedoms.”

The report uncovers a dense network of BND informants and shadowing
operations targeting various editorial offices, recalling the practices of the
Stasi, East Germany’ s notorious state security agency.

A former Focus editor, named as “Wilhelm Di.,” operating between
1982 and 1998 under the cover names “the silent one” and “Dadli,”
received 653,000 deutsche marks for some 856 reports sent to the BND.
Together with “Erwin De.,” pseudonym “Bosch,” he spied on Focus
reporter Josef Hufelschulte. The two reported with whom Hufelschulte
met, which contacts he had and trips he planned to make. In addition,
Hufelschulte was shadowed by up to eight BND agents, who followed
him into underground car parks and to the weekly market.

“l am deeply hurt,” the Slddeutsche Zeitung quoted Hufelschulte
saying. “1 was simply doing my job, | committed no criminal offence. But
the BND spied on me, and watched me as if | were a public enemy.”

Focus also employed a journalist whose cover name was “Kempinski,”
who was paid a daily stipend of 350DM to procure turncoats for the BND
from among journalists.

The BND’s illegal shadowing operations lasted at least until autumn
2005. Until then, BND informer Uwe M. (cover name “Summer”) spied
on Andreas Forster, editor of theBerliner Zeitung, who had written a
report on the shadowing of Schmidt-Eenboom. “Summer” is said to have
been in the service of the spooks since 2002 and to have written severa
reports on journalists and authors of non-fiction books.

Other journalists are also thought to have been on the BND payroll.

In particular, journalists working for the news magazine Der Spiegel
were shadowed by BND agents after the magazine had reported in 1995

on aplutonium deal set up by the BND itself.

With “Operation Hades” in 1994, the German secret service had sought
to foment panic and expose a worldwide trade in weapons-grade
plutonium. The results of an artificially created “ successful investigation”
were to be released just before federal and state elections to influence the
political result. In the end, it turned out that the BND had arranged the
whole deal itself and had transported 363 grams of highly poisonous
plutonium on a passenger plane from Moscow to Munich, ignoring al
safety precautions.

Schéfer found extensive internal material from Der Speigel’s editorial
office, including details of the work contracts and redundancy payments
of individual employees. The victims of this state spying include Hans
Leyendecker, who moved in 1997 from Der Spiegel to Siddeutsche
Zeitung, and Der Spiegel’s editor-in-chief Stefan Aust, whose leisure
activities were intensively watched by the BND.

Also in the sights of the BND was former Stern editor Wolfgang Kracht,
who investigated the EIf Aquitaine affair and is now employed by the
Siddeutsche Zeitung. Journalists from the Hamburger Abendblatt and the
Sidwest Presse were also under observation. In the case of Schmidt-
Eenboom, in a form of guilt by association, al the journalist’s visitors
were placed under observation.

The cases that have so far been exposed in public represent only the tip
of the iceberg. Schéafer also notes in his report that the BND has destroyed
extensive amounts of material.

Charged with gathering foreign intelligence, there are strict limits on the
BND'’s permitted domestic activities. According to the laws governing the
activities of the BND, the agency may collect personal data inside
Germany “to protect its staff, facilities, property and sources.” But this
means only the monitoring of its own staff, and not the permanent
surveillance of newspaper editors who write about the BND. Moreover,
journalists enjoy special legal protections because of the constitutionally
enshrined freedom of the press. They may not be placed under
surveillance by either the BND or the domestic secret service.

The BND was not only concerned with locating leaks but influencing
reporting in the press. The shadowing was directly aimed at intimidating
journalists. In addition, so-called “informal” BND agents were supplied
with information in order to positively report on the work of the foreign
secret service. The am of the BND was to control the media as
completely as possible, stifling any independent reporting as quickly as
possible. This practice was supported in the highest places, and there are
no grounds to assume it has been halted.

While for days there have been amost hourly new revelations
concerning the “press informers affair,” politicians have mutually sought
to evade responsibility or push it onto subordinate former civil servants.
Those at the top now proclaim their innocence, protest their ignorance and
weep crocodile tears about the “errors’” made by the BND.

A public spat about who was responsible has developed between
Hang6rg Geiger, BND president from 1996 to 1998, and Wolfgang

© World Socialist Web Site



Schmidbauer, the then secret service coordinator in the chancellor’s office
and today a Christian Democratic Union (CDU) parliamentary deputy.

It appears that Volker Foertsch was the person at the BND responsible
for organising the spying on the media, who headed the department
responsible for the BND’s internal security since 1994. Foertsch had
already given evidence in 1998 in the context of a preliminary
investigation into the suspicion of espionage directed at monitoring
journalists. According to the Berliner Zeitung, which has obtained a copy
of his statement, Foertsch confirmed that at that time “he maintained
contacts with some media representative, with the agreement of the
management of the [secret] service.” Foertsch is said to have stated, “the
aim of this contact is to avoid damaging stories being published, and to
find out where the various media obtain their information about the BND.
In some cases this effort was successful.”

What is disputed is upon whose instructions Foertsch engaged
journdists as informers. According to the Berliner Zeitung, he was acting
against the orders of the BND president at that time, Hangorg Geiger,
who was said to have forbidden any contact by the secret service with
journalists on taking up his post in 1996. Foertsch is supposed to have
received permission for collaboration with media representatives directly
from Schmidbauer in the chancellor’s office.

In a press release, Schmidbauer denied this version of events and
threatened the Berliner Zeitung with lega action. He claims that in
December 1996, Geiger had personally ordered “that a journalist be taken
on by department 5 to find out about leaks at the BND.” The chancellor's
office was not informed about this procedure, he asserts.

For his part, Geiger refuted this account, and stated that he had neither
arranged nor endorsed such actions, but merely “accepted” them. He
pushed responsibility back onto Foertsch, and thus indirectly onto
Schmidbauer. Foertsch is considered to be Schmidbauer’s intimate. He is
supposed to have bypassed his boss Geiger and had direct access to the
responsible person in the chancellor’ s office.

The controversy between Geiger and Schmidbauer is so explosive
because Schmidbauer was a close and trusted friend of the chancellor at
the time, Helmut Kohl (CDU). Kohl would certainly have been interested
in seeing that certain matters did not come to light in which the BND also
had a hand. The suspicion always existed that the notorious “black funds,”
about which Kohl refused steadfastly to divulge any information, were
bribes from the EIf-Leuna affair.

Hangjorg Geiger continued his career after 1998 under the Socia
Democratic Party-Green Party government, where he worked for seven
years as an undersecretary of state in the Justice Ministry under an SPD
minister.

Regardiess of whether it was Geiger or Schmidbauer who was
responsible, one must assume that the spying on journalists received
support at the highest levels. After al, this was not a petty affair but a
serious offence under the law governing the BND and represented
substantial interference with the freedom of the press. All those involved
must have been conscious of this. It is obvious that they sought to cover
themselves with backing from within the government.

This a'so applies to the period when the SPD-Green Party coalition held
government office. It is hardly credible that August Hanning, who headed
the BND between 1998 and 2005, knew nothing about spying on
journdlists in November 2005 when the surveillance of Schmidt-Eenboom
became known. The secret service coordinator with responsibility for the
BND was at that time a minister of state in the chancellor’s office, Frank
Walter Steinmeier (SPD), who is now foreign minister. Steinmeier’'s
former close collaborator Ernst Uhrlau was promoted to BND president
last autumn.

Many prominent politicians have hypocritically wrung their hands in
indignation about the spying directed against journalists. The chief of staff
at the chancellor’s office, Thomas de Maiziére, stated that the freedom of

the press was one of the most prized possessions of democracy. “I expect
the federal intelligence services to be particularly sensitive when dealing
with this,” he said. Others have gone on the counteroffensive, which
suggests that similar practices will be continued in future.

Vice-government spokesman Thomas Steg simply called the intrigues of
the BND *“dishonourable attempts at infiltration” and even placed doubt
over the report by Schéfer, adding, “If it actually existed.” He l€ft it in no
doubt, however, that the SPD-CDU grand codlition government has no
interest in submitting the practices of the BND to public scrutiny,
referring to the competence of the PKG, which meets in secret and where
the CDU is represented by one of the main suspects, former secret service
coordinator Wolfgang Schmidbauer.

At a ceremony celebrating the 50th anniversary of the establishment of
the BND, Chancellor Angela Merkel (CDU) also praised the commitment
of secret service staff, saying that the work of the secret services should
not be alowed to suffer from the work of a committee of inquiry. “We
need our intelligence services. Thereis no aternative.”

Interior Minister Wolfgang Schéuble (CDU) provided a vote of
confidence in former BND presidents Geiger and Hanning. In the
meantime, Hanning now works as an undersecretary of state in his
ministry. Schauble expressly defended the right of the BND to “ensure its
own security using intelligence means.” The BND should and must
prevent a trade being carried on in materia from within its own
organisation. The interior minister saw “no danger for the freedom of the
press’ in the massive state surveillance of journalists.

Schéuble’s utterances can only be understood as a call to continue with
past practices. For years, the freedom of the press in Germany has been
attacked using the argument that the spreading of confidential government
material had to be prevented. Although journalists have the right to protect
their informants, in recent times hundreds of editorial offices and homes
of journalists have been searched in the hunt for government leaks.

Two years ago, the magazine Cicero was in the headlines when its
report into Al Qaeda quoted from a confidential paper of the Federal
Criminal Investigation Office. Schéuble spredecessor in office, Otto
Schily (SPD), had justified a massive intrusion into the freedom of the
press with the words, “The state has a requirement to protect its sphere.”
According to Schily, the freedom of the press is not a get-out clause that
releases journalists from observing the criminal law.

The state authorities increasingly feel they can ride roughshod over
democratic rights and the law. This certainly applies to the secret services
like the BND, whose work is shielded from public gaze. In the last few
months, it has become known that the BND supported America's illegal
war against Iragq with its own agents located in Baghdad, and that BND
officials have cooperated with Uzbek security agencies, benefiting from
confessions extracted under torture. The exposure of the state surveillance
and intimidation of journalists now shows that the BND does not shrink
from breaking the law inside Germany.

The fact that the government has left the investigation of these practices
to the PKG, which meets behind locked doors, shows that there is no
intent to stop what the BND has been doing. Such flagrant disregard for
congtitutional rights should in fact be placed before a court with those
responsible facing criminal charges.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

