
World Socialist Web Site wsws.org

Will Vice President Cheney be indicted—and
will the US media report it?
Patrick Martin
28 January 2004

   A French investigation into $180 million in bribes paid by
oil companies to government officials in Nigeria threatens to
implicate US Vice President Richard Cheney, according to
reports in the French and British press. The conservative
French daily newspaper Le Figaro wrote last month that
“the Paris court contemplates an eventual indictment of the
present United States’ vice president, Richard Cheney, in
his capacity as former CEO of Halliburton.”
   The American media, however, has been all but silent on
the subject. The first reference to appear in a major US daily
occupied all of nine brief paragraphs in the Washington Post
January 21. The newspaper buried on page A23 a report that
the second highest official in the US government was under
investigation for authorizing bribes. The Post article made
no mention of any possible indictment of Cheney, only
noting that the bribes were allegedly paid while he was
Halliburton’s chief executive, from 1995 to 2000.
   The case arises from the awarding of a multi-billion-dollar
contract to build a new natural gas production facility on
Bonny Island in the eastern part of the Niger River delta.
The contract was won by a four-nation consortium headed
by Kellogg, Brown & Root (KBR), Halliburton’s
construction arm. Its partners were Technip of France, the
Italian firm Snamprogetti, and JGC of Japan.
   The four construction firms were to build a huge gas
liquefaction factory, one of the largest in the world, and
other related facilities, for a consortium of four oil
companies: the Nigerian National Oil Company, which owns
49 percent of the venture; Shell, which owns 25.6 percent;
Total-Fina-Elf of France; which owns 15 percent; and Agip
International of Italy, which owns 10.4 percent. The $6
billion project was run by a joint venture given the title
TSKJ, from the initials of the four construction companies.
   French authorities began a bribery investigation in
October, 2002, probing reports that $180 million (3 percent
of the value of the contract) had been paid from TSKJ
between 1995 and 2001 to a shell company in the Madeira
Islands. This money was then funneled through a series of
bank accounts in Gibraltar, Switzerland and Monaco, all

controlled by a London lawyer who had performed no work
for the project. Enough evidence was developed to warrant
assigning the case to a special anti-corruption investigating
judge, Renaud Van Ruymbeke, in June 2003. He opened a
formal criminal probe in October, 2003.
   The circumstances of the payments suggest that they were
originally directed to the late Nigerian dictator Sani Abacha,
who died suddenly in 1998. (The funds were abruptly shifted
from Switzerland to Monaco after a Swiss judicial
proceeding began into Abacha’s assets there.) It is not clear
who actually controls the funds now. Such payments are
illegal under a 1997 convention barring “bribery of foreign
public officials in commercial negotiations,” adopted by the
Organization for Economic Cooperation and Development
(OECD), the 35-nation club of wealthy countries to which
the United States belongs.
   According to the account in Le Figaro, Kellogg, Brown &
Root could be charged with paying bribes, but Cheney
would not, because the kickbacks may not have been
received until after he left Halliburton in 2000. Because the
complex web of financial intermediaries was set up
beginning in 1995, however, Judge Van Ruymbeke is
contemplating bringing charges of misuse of funds, a
separate offense under French law.
   While the bribery probe is the first of its kind in France
under the convention on cross-border corruption, it is the
outcome of a lengthy investigation into the French oil giant
Elf Aquitaine (now part of Total-Fina-Elf), which has
implicated many former executives and high French
government officials.
   The French investigation into Halliburton, KBR and
Cheney sheds further light on the tense relations between the
United States and France, which were inflamed by the
unilateral US decision to go to war with Iraq, as well as the
Bush administration’s exclusion of French firms from
bidding for prime contracts for rebuilding the devastated
country.
   Apparently, KBR conducted itself just as arrogantly in
Nigeria as the Bush administration has in Iraq. Technip, the

© World Socialist Web Site



French junior partner in the construction consortium,
objected to the methods used to pay off Nigerian officials,
but KBR ignored its complaints, according to press reports.
   Both Daniel Burlin, the former Technip finance director,
and Jean Desseilligny, the current general manager, have, in
statements given to the investigation, placed all
responsibility on the American company, which was the lead
partner and initiated the payments.
   Their account is bolstered by Halliburton’s increasingly
notorious record as a corporate lawbreaker. Only eight
months ago, Halliburton filed documents with federal
regulatory agencies in the US revealing that it had paid $2.4
million in bribes to a Nigerian tax official to get favorable
treatment. Halliburton fired several lower-level employees
and claimed no senior officers were involved.
   In Iraq, Halliburton allegedly overcharged the US military
$61 million on contracts for delivering fuel. And last week,
the company revealed that several of its employees received
kickbacks from a Kuwaiti subcontractor to ignore a separate
instance of overbilling in a contract for the US Army Corps
of Engineers. Halliburton sent a check for $6.3 million to the
US Army Materiel Command to refund that overcharge.
   According to Le Figaro, Dan Etete, former Nigerian oil
minister under the Abacha dictatorship, was questioned last
month as a state witness and explained that Shell and KBR
were the companies in overall control of the project, the first
in charge of gas exploitation, the other of industrial
development. Etete, who said he “feared for his life,” said
that Shell and KBR had close and direct relationships with
the dictatorship and did not need the complex money-
shuffling operation to pay off officials. Press reports on his
testimony suggested that some of the money could have
been diverted to the Republican Party in the United States.
   Meanwhile, Vice President Cheney has emerged from the
shadows and begun public appearances in connection with
the Bush-Cheney reelection campaign. During the week of
January 17-18, he sat for long interviews with the Los
Angeles Times, USA Today and the Washington Post, his
first interviews with daily newspapers in more than two
years. Neither paper raised the issue of the French court case
or possible bribery charges. The Post published a long front-
page profile of Cheney January 26, noting his sudden
increased visibility, and, again, saying nothing of the
Nigerian bribery case.
   Wire service reports on the investigation into Cheney have
been available for weeks from Agence France-Presse and the
Associated Press, and excerpts have appeared in such daily
newspapers as Newsday, the Dallas Morning News and even
the ultra-right Washington Times, controlled by the
Reverend Sun Myung Moon. But not a word has appeared in
the New York Times, nor has the subject been addressed in

the nightly news broadcasts of the major television
networks.
   It is worth contrasting their kid-glove treatment of Cheney
with the frenzy whipped up, especially by the New York
Times and the Washington Post, over the Whitewater
investigation. A 15-year-old real-estate deal, involving
$150,000 of undeveloped land in the Ozarks, in which no
criminal acts were committed and Bill and Hillary Clinton
lost money, nonetheless became a cause celebre in the
American media. But there is virtually no media interest in
the ongoing probe into $180 million in bribes in which the
vice president of the United States may be directly
implicated.
   This is just one example of the systematic political vetting
of the “news” by the American mass media. Any
development that tends to expose or compound the crisis of
the Bush administration, and the political establishment as a
whole, is routinely blacked out or relegated to a footnote.
   This media blackout, however, is becoming increasingly
difficult to maintain, as further investigations into bribery in
Nigeria unfold. Last Friday, for example, five former
Nigerian government officials, three of them former cabinet
ministers, appeared in court in Nigeria facing charges of
taking more than $1 million in bribes from SAGEMSA, a
French electronics company. The five include the labor
minister, Husseini Akwanga, who was fired after charges
were brought, and former internal affairs ministers Sunday
Afolabi and Mahmud Shata.
   The case was sparked by an incident last September, when
British officials at London’s Heathrow airport arrested a
Nigerian man, Chris Agidi, carrying a briefcase packed with
$200,000 in cash. Agidi, a lower-level civil servant, was
apparently a courier taking part of the payoffs overseas to
deposit in foreign banks.
   The Associated Press reported the Friday court appearance
in a dispatch that made reference to the French investigation
into Cheney and Halliburton. This was published in the
Baltimore Sun, that city’s major daily newspaper, but there
was no coverage in the New York Times, the Washington
Post, or any of the television networks.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

