World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Britain: Blair government caught out in
plagiarism and liesover latest Iraq dossier

ChrisMarsden
10 February 2003

The February 6 edition of Channel Four news led
with an exposure of extensive plagiarism by the Blair
Labour government in its latest intelligence dossier on
Iraq released on February 3.

The document was singled out for praise by US
Secretary of State Colin Powell during his February 5
address to the United Nations Security Council, where
he presented Washington's own intelligence claiming
Iragi possession of weapons of mass destruction and
alleged efforts to thwart UN inspectors.

Powell cited the British dossier, Irag—its
infrastructure  of concealment, deception and
intimidation as additional proof of Iragi non-

compliance, stating, “I would call my colleagues
attention to the fine paper that the United Kingdom
distributed ... which describes in exquisite detail Iragi
deception activities.”

The 19-page document is presented as a product of up-
to-the-minute British intelligence gathering. It saysit is
compiled from intelligence material “and other
sources’” and is an “up-to-date intelligence-led
dossier”. But it is nothing of the sort. The bulk was
plagiarised from just three articles, one of which was
written by an American graduate student, all of which
are months and even years old.

So sloppy is the plagiarism that typographic mistakes
in the original articles are repeated, indicating that they
were scanned in or cut and paste from the Internet.

One of the articles copied was published in the
Middle East Review of International Affairs last year
and is the work of Ibrahim al-Marashi, a postgraduate
student from Monterey in California who is now a
research associate at the Center for Nonproliferation
Studies. Large sections, as much as six paragraphs
long, appear verbatim.

Changes that are made are in order to dress Iraqi

actions up in more sinister mode. Thus “monitoring”
foreign embassies becomes “spying” on them and
“aiding opposition groups in hostile regimes’ becomes
“supporting terrorist organisations in hostile regimes”.

To make matters worse, the plagiarised article is
based on intelligence gathered as long ago as the
aftermath of the Iragi invasion of Kuwait in 1991 and is
meant as a description of the build up to the last Gulf
War.

The author told the press, “ The primary documents |
used for this article are a collection of two sets of
documents, one taken from Kurdish rebels in the north
of Irag—around4 million documents—aswel | as300,000
documents left by Iragi security services in Kuwait.
After that, | have been following events in the Iraqi
security servicesfor thelast 10 years.”

Yet in the government dossier, this information is
presented as a contemporary description gathered by
British intelligence. The document claims that UN
weapons inspectors are outnumbered by 200 to one by
Iragi agents trying to deceive them, and that it provides
“up to date details’ of Iraq’s security organisations.

Glen Rangwala, a lecturer in politics at Cambridge
University, first spotted the plagiarism. He told
Channel Four news, “The British Government's
dossier is 19 pages long and most of pages 6 to 16 are
copied directly from [a-Marashi’s] document word for
word, even the grammatical errors and typographical
mistakes.”

“Apart from passing this off as the work of its
intelligence services,” Dr Rangwala said, “it indicates
that the UK redly does not have any independent
sources of information on Irag's internal policies. It
just draws upon publicly available data.”

Six more pages—sixteen of the 19 total—rely heavily
on articles by Sean Boyne and Ken Gause that appeared

© World Socialist Web Site



in Jane's Intelligence Review in 1997 and last
November. None of these sources is acknowledged. No
attribution is made. The authors of the dossier were
instead initially named as four Whitehall officias, P
Hamill, J Pratt, A Blackshaw and M Khan, but their
names were removed from the government’s web site
on February 3.

Defence and foreign policy analysts were scathing in
their criticism of the government’s black propaganda.
Dan Plesch of the Roya United Services Ingtitute said
on Channel Four news, “This appears to be obsolete
academic analysis dressed up as the best M16 and our
other international partners can produce on Saddam.”

He added, “The word ‘scandalous' is, | think, greatly
overused in our political life but it certainly applies to
this.”

The government has dismissed criticisms from the
media and the opposition parties, with a spokesman
declaring that the report was accurate and that there had
never been a claim of “exclusivity of authorship.” But
given the government's self-appointed role as
purveyors of war-propaganda in the guise of various
“intelligence dossiers’, the revelations are a serious
blow to its credibility.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

